Wydarzenia w pobliżu
Cieszyn
2024-05-24
0.04 km
Cieszyn
2024-04-23
0.04 km
Cieszyn
2024-06-14
0.05 km
Cieszyn
2024-04-18
0.13 km
Cieszyn
2024-05-18
0.21 km
Cieszyn
2024-05-26
0.21 km
Cieszyn
2024-04-26
0.21 km
Cieszyn
2024-05-17
0.21 km
Cieszyn
2024-04-20
0.21 km
Cieszyn
2024-06-09
0.21 km
Cieszyn
2024-05-19
0.21 km
Cieszyn
2024-06-06
0.21 km
Cieszyn
2024-06-13
0.21 km
Cieszyn
2024-06-29
0.45 km
Cieszyn
2024-05-01
0.45 km
Cieszyn
2024-05-05
0.65 km
Cieszyn
2024-06-04
1.08 km
Cieszyn
2024-05-01
1.60 km
Cieszyn
2024-06-08
3.89 km
Szczyrk
2024-04-01
24.09 km
Koniaków
2024-05-01
28.39 km

"Mad Masters" wernisaż wystawy Łukasza Dziedzica

Miejscowość:
Cieszyn
Odsłuchaj tekst
Dodaj do planera

"Mad Masters" wystawa Łukasza Dziedzica.

Łukasz Dziedzic [ur. 1977]
Artysta audiowizualny, muzyk, malarz, projektant i kurator sztuki. Tworzy filmy wideo, instalacje, projekty muzyczne, jest kuratorem wielu wystaw. Współprowadzi katowicką Galerię Szarą. Po latach, wraca do zarzuconego medium malarstwa, odnajdując w tej tradycyjnej technice możliwość przepracowywania drażniących i niewygodnych tematów.

W roku 2021 wciąż postrzegamy świat w perspektywie europocentrycznej. Ale czy ta wizja nie towarzyszy już jedynie samym Europejczykom? Rzeczywistość wokół ulega przeobrażeniom, zmienia się także język i historia. Uczeni byliśmy spójnego, racjonalizującego dyskursu, a sam obiektywizm historii zdawał się być niepodważalny. Obecnie pojawia się świadomość, że historia nie jest jedna a systemy edukacji wspierają cele wychodzące poza porządkowanie pozornie obiektywnych i niepodważalnych faktów. W roku 1992 obchodzono hucznie rocznicę odkrycia Ameryki. Rdzenni mieszkańcy tego kontynentu podkreślali jednak, że żadnego odkrycia nie było, skoro oni zawsze tam byli. A zatem: co odkryto i dla kogo? I kto może „odkrycie” świętować, a kto płakać nad zagładą dawnych mieszkańców?
W jaki sposób zmienić nasze postrzeganie świata, jak zdekolonializować umysł? Kategoria rozumu stoi u podstaw naszej cywilizacji. Czym jest jednak samo zrozumienie? Aby zbadać dany obiekt trzeba go najpierw pozbawić życia. Francuski filozof Emmanuel Levinas zauważa, iż zachodnia filozofia stawia Ja w centrum świata, określając stosunek Ja do otaczającej rzeczywistości w kategoriach panowania i używania. Te pojęcia opisują również stosunek Ja do drugiego człowieka: inny jest zawsze zoperacjonalizowany, jest przedmiotem naszego myślenia i działania. Ideały humanizmu i humanitaryzmu zderzają się ze ścianą naszych uprzedzeń i (przed)sądów.
Do tej pory postrzegaliśmy i porządkowaliśmy świat, stawiając siebie i swoją kulturę w centrum, a wszystko, co inne było obce, groźne, a nawet – nieludzkie. Ostatnie dekady to walka o zmianę tej postawy, zyskanie świadomości i wiedzy.
Także w Polsce pojawiały się ambicje kolonialne, a obywatele II Rzeczpospolitej domagali się zamorskich ziem. W rok 1939 „Tygodnik Ilustrowany” pisał: „Murzyni afrykańscy są z natury leniwi. Marzeniem każdego czarnego jest otrzymać jak największe wynagrodzenie za najmniejszą ilość wykonanej pracy. Ale analfabeta, który po raz pierwszy spotyka się z cywilizacją, jest dobrą siłą roboczą.” Znamiennym jest fakt, że w tym samym roku do Polski wkroczyli Niemcy i zastosowali wobec Polaków podobne mechanizmy, jakie stosowali wobec kolonialnego ludu.
W obrazach Łukasza Dziedzica zawarte są fragmenty historii, które Artysta ogląda przez pryzmat dokumentalnej fotografii czy filmów, ale perspektywa ich postrzegania się zmienia: Historia, ta zobiektywizowana i pisana z wielkiej litery zostaje zakwestionowana, a malarskie medium jest pomocne w zmianie optyki. Na płótnach pojawiają się sceny znane nam z zapisów etnograficznych i popkultury ale Artysta podejmuje próbę dekonstrukcji ich przemocowego obrazowania, poprzez odwołania do historii malarstwa, symboliczne użycie kolorów i malarskiego gestu, stara się nam pokazać te historie w innym świetle.
Tytuł wystawy „Mad masters” zaczerpnięty został z filmu dokumentalnego Jean’a Rouch’a z 1955 roku (oryginalnie: „Les Maîtres Fous”). Ukazuje on ceremonię hauka, podczas której uczestnicy transowego rytuału odgrywają i naśladują kolonizatorów. W momencie premiery film spotkał się z dotkliwą krytyką, zarówno ze strony europejskich antropologów, jak i intelektualistów i studentów afrykańskich, ukazując istniejące napięcia, które po dzień dzisiejszy nie zostały zażegnane. Przez długi czas z uwagi na zarzucany w interpretacjach rasizm, kolonializm, a także antybrytyjskość, dokument był objęty cenzurą w samej Ghanie, ale także w Wielkiej Brytanii. Dopiero po latach doczekał się uznania jako prekursorski obraz dla etno-dokumentu.
Kuratorka wystawy: Barbara Głyda
Łukasz Dziedzic [ur. 1977]
Artysta audiowizualny, muzyk, malarz, projektant i kurator sztuki. Tworzy filmy wideo, instalacje, projekty muzyczne, jest kuratorem wielu wystaw. Współprowadzi katowicką Galerię Szarą. Po latach, wraca do zarzuconego medium malarstwa, odnajdując w tej tradycyjnej technice możliwość przepracowywania drażniących i niewygodnych tematów.
www.lukasz-dziedzic.com
Źródło: https://www.domnarodowy.pl/
Twoja ocena:
Ocena: 0.0 (Oddano 0 głosy)
Wyświetlenia:  29
Lokalizacja:

Ul. Rynek 12
43-400 Cieszyn
Gmina: Cieszyn
Powiat: cieszyński


Region turystyczny: 
Śląsk Cieszyński
Lokalizacja: 
W mieście
Kategoria: 
Wydarzenia

Organizator: 
Cieszyński Ośrodek Kultury "Dom Narodowy" - COK
Cieszyn, Rynek 12
Data wydarzenia: 
09/06/2021 - 21/08/2021
Kontakt:
Telefon: +33 851 071 1

Strona internetowa: http://www.domnarodowy.pl/
Social media: 
Informacje ogólne:
Rodzaj obiektu:  Wystawy
Dodaj do planera
Trasa
Trasa
Szlak znakowany
Do startu
Do mety
PDF
KML
GPX